Czy warto rekrutować przez social media?

Wielki potencjał w dziedzinie rekrutacji jaki drzemie w social mediach został dostrzeżony stosunkowo niedawno. Wykorzystywanie ich jako narzędzia do rekrutacji nowych pracowników zaczęło jednak rozwijać się bardzo szybko, dzięki czemu obecnie dla wielu firm jest to standard. Warto nieco bliżej poznać ten temat i dowiedzieć się, jakie możliwości i korzyści niesie ze sobą rekrutowanie przez social media.

 

Wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, że w samej Polsce portale społecznościowe coraz częściej są wykorzystywane do rekrutacji – jak wynika z najnowszych badań, obecnie prawie 80% w jakiś sposób wspomaga dzięki takim portalom proces rekrutacji nowych pracowników. Nie chodzi tu o prowadzenie rozmów o pracę przez Facebooka czy dowolny inny portal tego typu. Takie serwisy zapewniają ogromne wręcz możliwości jeśli chodzi o wspieranie procesów rekrutacyjnych i przede wszystkim budowanie pozytywnego wizerunku firmy, a zatem również zachęcanie młodych, wykwalifikowanych specjalistów do podjęcia w niej pracy. Warto bowiem pamiętać, że na współczesnym rynku pracy bardzo często dochodzi do sytuacji, kiedy to nie sami pracownicy ścigają się o posadę w danej firmie, ale przedsiębiorcy starają się na wiele sposób przyciągnąć do siebie potrzebnych im pracowników. Zdobycie wykwalifikowanego specjalisty nie jest dziś tak łatwe jak się wydaje, warto zatem korzystać przy tym z odpowiednich sposobów.

Istnieje wiele argumentów przemawiających za tym, aby wspomagać procesy rekrutacyjne w swojej firmie za pomocą social mediów. Jednym z najważniejszych z nich jest po prostu wielki zasięg – obecnie praktycznie każdy polski internauta korzysta z portali takich jak Facebook, zatem wykorzystując ich potencjał można dotrzeć do naprawdę szerokiego grona odbiorców. Ponadto, wiele najważniejszych serwisów oferuje specjalne narzędzia rekrutacyjne, które pozwalają na dotarcie do wybranej grupy odbiorców. Możemy dokładnie określić, do kogo ma być skierowana nasza oferta rekrutacyjna – system sam dopilnuje, aby trafiła ona głównie do wskazanej przez nas grupy. W połączeniu ze wspomnianym wyżej dużym zasięgiem takich portali jest to cecha, która zapewnia naprawdę dużą skuteczność w rekrutacji. Takie narzędzia rekrutacyjne różnią się oczywiście w zależności od konkretnego portalu. Świetnym przykładem jest Facebook, gdzie za doskonałe narzędzie do rekrutacji mogą służyć reklamy dedykowane. Wystarczy zamieścić w nich treści jasno mówiące, że nasza firma prowadzi akurat rekrutację i poszukuje pracowników o określonych kwalifikacjach aby mieć pewność, że wiadomość ta dotrze do szerokiego grona ludzi potencjalnie tym zainteresowanych. Ponadto doskonałe efekty przynosi samo zamieszczenie oferty na fan – page swojej firmy. Warto pamiętać, że na Facebooku wszelkie treści tego typu rozchodzą się lotem błyskawicy, bowiem zainteresowani użytkownicy mogą je udostępniać swoim znajomym, ci zaś – kolejnym. Jeśli oferta będzie faktycznie interesująca, to zasięg takiego przekazu będzie naprawdę szeroki.

pracownik z social media

Portale społecznościowe w wielkim stopniu ułatwiają również kontakt z kandydatem na dane stanowisko. Na niektórych z nich, takich jak goldenline.pl dostępne są osobne aplikacje służące do wstępnej wymiany informacji pomiędzy potencjalnym pracownikiem, a jego pracodawcą. Rozmowy prowadzone w taki sposób są wbrew pozorom mniej formalne i bardziej swobodne, co jest bardzo ważne dla podtrzymania odpowiedniej atmosfery na wczesnym etapie współpracy z daną osobą. Oczywiście, szukanie pracowników za pośrednictwem takich portali ma również kilka wad. Przede wszystkim, rozwiązanie to sprawdza się głównie w przypadku osób wykonujących różne prace związane z szeroko pojętym e-biznesem; znalezienie pracownika fizycznego w taki sposób jest zwykle znacznie trudniejsze, niż standardowe rozwiązania. Ponadto decydując się na to musimy postawić raczej tylko na większe miasta, bowiem w przypadku mniejszych miejscowości mamy tu bardzo ograniczone możliwości. Przy wszystkich zaletach rekrutacji przez social media, sposób ten jest również dość czasochłonny.

W bardzo dużym stopniu odwracamy tu tradycyjny model rekrutacji, w której to pracownik szuka swojego pracodawcy. Często okazuje się, że większość podań o pracę wysyłamy my sami – do naszych potencjalnych pracowników. Rzecz jasna, niesie to ze sobą pewne korzyści: sami możemy wybierać sobie kandydatów, których chętnie widzielibyśmy w naszej firmie. Równocześnie trzeba na to poświęcić sporo czasu i włożyć mnóstwo wysiłku, co oczywiście wiąże się z dodatkowymi kosztami. Liczba osób, które same będą się do nas zgłaszały praktycznie zawsze jest tutaj mniejsza, niż w przypadku tradycyjnych portali rekrutacyjnych. Mimo wszystko jednak trudno jest nie doceniać ogromnego potencjału, jaki tkwi w rekrutacyjnych możliwościach social mediów. Fakt, rozwiązanie to nie sprawdza się idealnie w każdej sytuacji – z drugiej strony, czy istnieje jakiekolwiek uniwersalne narzędzie, które byłoby w stanie spełnić oczekiwania każdego swojego użytkownika? Prawdopodobnie nie. Jeśli zatem ktoś prowadzi firmę której charakterystyka pasuje do możliwości oferowanych przez social media, to zdecydowanie powinien zainteresować się nimi bliżej.

Zobacz również