
Konstruując strategie komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa jeszcze nigdy nie miały do wyboru tak wielu narzędzi i opcji działania. Na co postawić? Czy w dotarciu do klienta sprawdzą się emocje i pozytywny przekaz wynikający z działań public relations? A może lepiej skupić się na chłodnej strategii pozycjonowania?
"Reklama jest dźwignią handlu" - jeszcze jakiś czas temu, hasło to zawierało w sobie sens i wszystkie rodzaje działań marketingowych podejmowanych przez większość przedsiębiorstw. I to niezależnie od ich skali czy branży w jakiej działają. Przez lata uważano bowiem, że wystarczy odpowiednio zaprezentować klientom produkty czy usługi, aby wzbudzić popyt i w konsekwencji je sprzedać.
Dziś to o wiele za mało. Bez wsparcia nowoczesnych technik oraz narzędzi komunikacji i dotarcia do klienta (i to nie byle jakiego klienta, ale takiego, który potencjalnie jest zainteresowany konkretnym produktem) - nawet najlepsza i najbardziej atrakcyjna reklama nie wystarczy. Jej niezbędnym uzupełnieniem są więc działania public relations i przemyślana aktywność w sieci oparta na odpowiedniej optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych (pozycjonowanie, SEO). Tylko one - konsekwentnie i mądrze prowadzone, pozwolą na zbudowanie silnej i rozpoznawalnej marki, bezproblemową, sprawną komunikację z klientami, a także zapewnią długotrwałe dobre wyniki sprzedażowe.
Działania PR pozwalają zadbać o dobry wizerunek firmy i produktów, które oferuje. To długofalowe budowanie relacji z klientami, ich przywiązania do marki, lojalności i zaufania. Opierają się one głównie na emocjach i grą nimi - wzbudzaniu pozytywnych konotacji i skojarzeń, tworzeniu pożądanego obrazu firmy, jej otoczenia i portfolio.
Z kolei SEO emocji jest pozbawione kompletnie. To szereg działań i procesów opartych na prostych mechanizmach, a mających na celu takie skonstruowanie strony internetowej, by łatwo było ją znaleźć w wyszukiwarce. A dokładniej - aby zajmowała jak najwyższą pozycję w wynikach organicznych internetowych wyszukiwarek dla wybranych słów i fraz kluczowych
- Warto przy tym pamiętać, że obu tych form - działań public relation i optymalizacji stron, nie należy traktować jako alternatywę (albo PR, albo SEO), ale jako działania wzajemnie uzupełniające się. Jak zawsze, przygotowując strategię działań i w tej kwestii należy znaleźć złoty środek i zadbać o równowagę. Z jednej strony należy zatroszczyć się o treść przekazu - przemyśleć co i jak chcemy komunikować na zewnątrz - do mediów i konsumenta. Z drugiej zaś - zadbać o narzędzie, tak by nasz klient w ogóle mógł natknąć się na te informacje na naszej witrynie. - mówi Iwona Michalczyk dyrektor zarządzająca w agencji public relations Garden of Words.
Materiał zewnętrzny
Polecamy
Najnowsze
Jakie są najlepsze praktyki dotyczące tworzenia treści wideo dla płatnych kampanii na YouTube?
Czy zastanawiasz się, jak stworzyć skuteczne reklamy wideo na YouTube? Może zadajesz sobie pytanie, co zrobić, aby Twoje płatne kampanie... [...]
Komentarze (0)