Social media w 2016 roku - charakterystyka zmian

Już od jakiegoś czasu trudno nawet mówić o korzystaniu z socjal mediów, znacznie bliższe prawdy jest bowiem stwierdzenie, że żyjemy nimi. Co więcej, media społecznościowe wkraczają w kolejne aspekty naszego życia robiąc to z prawdziwym rozmachem. Sam rozwój i ewolucja mediów społecznościowych budzą duże zainteresowanie zarówno wśród osób zajmujących się tworzeniem treści, jak i wśród ich odbiorców. Nie dziwi więc to, że zestawienia trendów, które naznaczą rok 2016, cieszą się tak dużą popularnością.

  • Po pierwsze – livestreaming. Coraz częściej można dziś mówić już nie tylko o zainteresowaniu, ale i o swego rodzaju obsesji na punkcie livestreamingu i wiele wskazuje na to, że w roku 2016 się to nie zmieni. Tu na szczególną uwagę zasługuje Snapchat – aplikacja rozwijająca się wyjątkowo dynamicznie.
  • Po drugie – publikowanie w nowych formatach Nowości związane z mediami społecznościowymi nie są już dla nas zaskoczeniem, nie inaczej będzie więc też w roku 2016. Należy spodziewać się przy tym, że popularne kanały takie jak Facebook i Twitter będą nam oferować nowe formaty publikowania. Być może pojawi się nawet aplikacja, która powtórzy sukces Snapchata?
  • Po trzecie – większa afiliacja bazująca na socjal marketingu Nowy trend polegający na uściśleniu współpracy z liderami mediów społecznościowych tak w kampaniach reklamowych, jak i relacjach, które są oparte na wynikach, jest widoczny już dziś. Okazuje się przy tym, że przedstawiciele marketingu zyskują bardzo szerokie pole do popisu mogą bowiem działać na skrzyżowaniu SEO, partnerstwa, PR oraz reklamy. Agencje reklamowe muszą więc liczyć się z tym, że walka o utrzymanie przez nie silnej pozycji na rynku będzie coraz cięższa.
  • Po czwarte – innowacyjne wideo Funkcja wideo mającego możliwość obrotu o 360 stopni daje możliwość tworzenia nie tylko nowych treści, ale i oryginalnych rozwiązań wiążących się z samym sposobem, w jaki wspomniane treści są przekazywane i udostępniane. Można też zakładać, że zyskamy szansę na nowe sposoby interakcji. Największe marki już dziś mówią o dostępie do wirtualnej rzeczywistości, ogromne pokłady kreatywności mogą więc w najbliższych miesiącach doczekać się wykorzystania. Innowacyjne wideo to przy tym szansa i dla mniejszych firm.
  • Po piąte – reakcje retargetingowe Prognozuje się, że w roku 2016 dominować będą silne reakcje przeciwne klasycznemu retargetowaniu w mediach społecznościowych. Dzieje się tak przede wszystkim z uwagi na oczekiwania klientów, których coraz bardziej nudzi ten trend. Użytkownicy socjal mediów nie są już tak naiwni, jeśli więc targetowanie ma przynieść oczekiwane rezultaty, powinno być nie tylko mądre, ale i kreatywne.
  • Po szóste – jeszcze większa siła przycisku „kup teraz” W roku 2016 należy być przygotowanym na ewolucję platform społecznościowych, które z wolna będą się zmieniać w przestrzeń zakupową. Może o tym świadczyć choćby pojawienie się przycisku „Kup teraz”, który zagościł między innymi na Instagramie. Rozwiązanie to zostało przyjęte z dużą życzliwością, można więc zakładać, że wyznaczoną w ten sposób drogą podążać będą również inne platformy. Zmienia się również same kampanie, które będą kładły większy nacisk na zakup danego produktu lub usługi z poziomu platformy. Zakupy z poziomu mediów społecznościowych mogą więc wejść nam w krew.
  • Po siódme – większe wydatki na reklamę w social mediach Gdy analizujemy wydatki na reklamy ponoszone w roku 2016 przez kolejne firmy musimy zauważyć, że media społecznościowe zajmują coraz więcej miejsca w ich strukturze. Niemała jest w tym zasługa samych platform takich, jak choćby Facebook, które chcą być maksymalnie efektywne w łączeniu swoich użytkowników i rozwiązań, które mogą ich zainteresować. O zwiększeniu wydatków na reklamę może też świadczyć coraz większa popularność ad-blocków. Te rozwiązania sprawiają, że zmienia się sposób podejścia do promocji z coraz większym naciskiem na tak zwane reklamy natywne na pierwszym planie.
  • Po ósme – nacisk na prywatność Media społecznościowe to nie tylko liczne korzyści, ale i spore zagrożenia takie, jak choćby cyberprzestępstwa stające się coraz poważniejszym zagrożeniem. Ochrona prywatności jest więc w 2016 roku jednym z największych wyzwań, przed jakimi stają twórcy platform społecznościowych. Po dziewiąte – obsługa klienta w czasie rzeczywistym i czaty W roku 2016 rośnie liczba marek, które stawiają na obsługę klienta za pośrednictwem mediów społecznościowych. Wymagają tego sami klienci krytycznie oceniający firmy, które jeszcze nie wprowadziły tego rodzaju udogodnienia. Obsługa klientów w czasie rzeczywistym idzie dziś w parze z możliwością skorzystania z czatu na żywo, może to bowiem w istotny sposób poprawić CX, a więc wskaźnik, który odpowiada za zadowolenie klienta i sposób postrzegania przez niego danej firmy. Rok 2016 stawia też na przejrzystość w relacjach obu stron.

Zobacz również