
W czasach wysokiej konkurencyjności firmy zmuszone są podejmować szeroko zakrojone działania w celu pozyskania i zatrzymania klientów. Aby osiągnąć ten cel, konieczne staje się staranne budowanie pozytywnego wizerunku marki i relacji z wybraną grupą docelową, co często odbywa się przy wykorzystaniu wielu różnych kanałów komunikacji. Jedną z coraz częściej stosowanych obecnie strategii komunikacji marketingowej jest multichannelowy program lojalnościowy. Na czym polega?
Zdobywanie zaufania klientów
Stała komunikacja na linii firma-klient pozwala budować środowisko konsumenckie wokół marki, a tym samym utrzymać silną pozycję na rynku. Obecnie przedsiębiorcy zmuszeni są aktywnie zabiegać o klientów, na różne sposoby wzbudzać ich zainteresowanie swoją ofertą. Wynika to z rosnącej świadomości konsumentów, którzy w obliczu tak wielu możliwości wyboru dokładnie rozważają każdą decyzję zakupową. Klienci szukają najkorzystniejszych dla siebie ofert, oczekując też benefitów w zamian za zaufanie względem marki. W zaistniałej sytuacji najlepszą strategią komunikacji marketingowej są programy lojalnościowe.
Pierwsze programy lojalnościowe
W najprostszym ujęciu, program lojalnościowy to forma nagradzania klienta za wierność wobec marki – korzystanie z jej usług, kupowanie jej produktów. Podstawą tak rozumianej relacji jest więc zaufanie ze strony grupy docelowej. Początkowo trzonem programów lojalnościowych była transakcja. Za dokonany zakup lub skorzystanie z usługi klient otrzymywał punkty, które gromadził, by po zebraniu określonej ich ilości móc je wymienić na jedną z przewidzianych w programie nagród. Program realizowany był przede wszystkim offline, a miejscem kontaktu klienta z marką (organizatorem programu) był sklep. Jednak rozwój technologii internetowej sprawił, że współczesne programy lojalnościowe to rozbudowane strategie.
Komunikacja wielokanałowa
Rozwój Internetu i mediów społecznościowych stworzył nowe szanse na promocję marki. Stąd też działania w ramach programów lojalnościowych realizowane są na wielu płaszczyznach. Efekt to multichannelowe programy lojalnościowe funkcjonujące w oparciu o dużą liczbę kanałów. Wielokanałowe podejście ułatwia komunikację z uczestnikami, której ważnym elementem jest interakcja – komunikuje tak marka, jak i odbiorca. Takie podejście pozytywnie przekłada się na aktywność uczestników, którzy za swoją lojalność są odpowiednio nagradzani.
Multichannelowy program lojalnościowy wymaga prowadzenia działań online – dedykowana strona, social media, newsletter. Bardzo często dodatkowym założeniem tego typu strategii jest skłonienie klienta nie tylko do korzystania z oferty marki, ale też rekomendowania jej wśród znajomych lub użytkowników Internetu. I za te formy aktywności uczestnicy programu również są odpowiednio nagradzani.
Współczesne programy lojalnościowe mające charakter strategii wielokanałowych to nie tylko budowanie lojalności odbiorców, ale też wiarygodnego wizerunku marki.
Artykuł powstał przy współpracy z firmą Motivation Direct www.motivationdirect.pl
Polecamy
Najnowsze
Jakie są najlepsze praktyki dotyczące tworzenia treści wideo dla płatnych kampanii na YouTube?
Czy zastanawiasz się, jak stworzyć skuteczne reklamy wideo na YouTube? Może zadajesz sobie pytanie, co zrobić, aby Twoje płatne kampanie... [...]
Komentarze (0)