Jak korzystać z niestandardowych grup odbiorców przygotowując reklamy na Facebooku?

 

Charakterystyczne dla Facebooka jest między innymi to, że umożliwia reklamodawcom wiele opcji targetowania. Reklamy można kierować do odbiorców bazując na ich danych demograficznych oraz na innych informacjach, które umieścili w formularzu. Również określenie ich zainteresowań nie jest zadaniem skomplikowanym. Pomagają w tym polubione fanpage, a także treści, z jakimi dane osoby wchodzą w interakcję. Istnieje jednak również możliwość tworzenia niestandardowych grup odbiorców i one także znajdują zastosowanie na rynku reklamowym. Z jakimi niestandardowymi grupami odbiorców mamy do czynienia?

Już na pierwszym etapie tworzenia grupy odbiorców reklamy niezbędne jest wybranie parametrów, na podstawie których ma być ona utworzona. Tu na pierwszy plan wysuwa się grupa niestandardowych odbiorców utworzona na podstawie konkretnych danych klientów. Tworzymy ją wprowadzając dane budzące nasze zainteresowanie i porównując je z danymi, jakimi dysponuje FB. Grupa niestandardowych odbiorców może jednak bazować również na ruchu z witryny internetowej, aktywności w aplikacji na Facebooku, a nawet na danych osób, które wyświetliły zamieszczony na portalu firm.

Jak wykorzystać grupę na podstawie adresów e-mail? Jednym z ciekawszych rozwiązań, jakimi dysponujemy jest możliwość tworzenia grupy bazującej na danych użytkowników na podstawie adresów e-mail, którymi się posługują. Pozwala to na skierowanie przekazu reklamowego do osób, które są już klientami naszej firmy, nie korzystają jednak z jej fanpage. Osoby te znają firmę, można więc domniemać, że chętnie zostaną jej fanami. Jednocześnie koszt ich pozyskania będzie niższy niż ten, który generuje standardowa reklama. Kierowanie reklam bezpośrednio do klientów firmy sprawia, że możliwe jest inicjowanie tych kampanii reklamowych, których celem jest dodatkowa sprzedaż. Nic nie stoi na przeszkodzie temu, aby była to kampania skierowana do stałych klientów, promująca ich poprzez dodatkowe bonusy lub oryginalne produkty stanowiące uzupełnienie ich preferencji zakupowych. Również na poziomie kampanii reklamowej istnieje możliwość stworzenia grupy odbiorców w oparciu w oparciu o adresy mailowe pochodzące z bazy mailingowej. Taka kampania może być skierowana choćby do osób, które dość rzadko korzystają z newsletterów. Użytkownicy tacy mogą mieć zaprezentowaną ofertę bezpośrednio na Facebooku, co da nam pewność, że reklama zostanie przez nich zobaczona.

niestandardowe grupy odbiorców facebook

Niestety, mówimy o rozwiązaniu, które posiada nie tylko zalety, ale i pewne ograniczenia, wykorzystanie adresu mailowego danej osoby wymaga bowiem jej zgody na korzystanie z niego w działaniach reklamowych. Sam Facebook również sprawdza, czy baza zgadza się z danymi, które on sam posiada, może się więc zdarzyć, że grupa niestandardowa będzie miała znacznie mniej członków niż baza mailowa. Pewnym ograniczeniem jest i to, że grupa taka musi liczyć co najmniej 20 osób, tylko wtedy możliwe będzie bowiem skierowanie do niej reklamy. Jeśli liczba ta będzie niższa mamy podstawy do tego, aby oczekiwać komunikatu o tym, że grupa jest na tyle mała, że nie ma szans na wykorzystanie jej w działaniach reklamowych.

Jak wykorzystać grupę opartą na ruchu na stronie? Inną ciekawą grupą odbiorców jest ta, która wiąże się z ruchem na stronie internetowej. I w tym przypadku mamy do czynienia z kilkoma opcjami takimi jak choćby ruch na całej stronie internetowej oraz ruch wykazywany przez konkretne podstrony sklepu. Ciekawym rozwiązaniem może być również utworzenie grupy z tych osób, które w ostatnim czasie nie odwiedziły strony, może to bowiem pomóc w zachęceniu takich osób do obrotu. To właśnie segmentacja użytkowników z uwagi na generowany przez nich ruch na stronie jest zresztą coraz częściej spotykanym pomysłem na targetowanie. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest tworzenie wielu segmentów opierających się między innymi na kategoriach produktów, ścieżce zakupowej, a nawet porzuconych koszykach. Dane tego rodzaju ułatwiają personalizację komunikatów reklamowych, a to prowadzi do wyższego niż zazwyczaj współczynnika konwersji. Oczywiście, konieczne jest w tym wypadku odpowiednio wczesne podjęcie decyzji na temat tego, jakie grupy odbiorców mają zostać wykorzystane. Inaczej kieruje się przecież przekaz do osób, które porzuciły koszyk, a inaczej do tych, które odwiedzają poszczególne kategorie produktowe. Gdy taka grupa zostanie utworzona, można kierować do niej odpowiedni przekaz reklamowy zachęcający tak do dokonania zakupu, jak i samego powrotu na stronę. Mamy zresztą do czynienia z wieloma wariantami, które zasługują na ich wykorzystanie, w związku z tym zaleca się eksperymentowanie ułatwiające uzyskanie odpowiedzi na pytanie o to, która grupa w danej branży konwertuje najlepiej. Możliwości zastosowania grup niestandardowych odbiorców znajdują zastosowanie nie tylko po to, aby pozyskać nowych fanów, ale i związać ich z marką. Już choćby dlatego warto sprawdzać, które grupy będą najbardziej atrakcyjne z perspektywy klientów, z myślą o których prowadzimy działania reklamowe.

Zobacz również