Konkursy na Facebooku – jakie błędy popełniamy?

Jak z pewnością większość użytkowników Facebooka zdążyła zauważyć, ilość konkursów, które się tam pojawiają jest naprawdę duża. Organizujące je firmy pragną w ten sposób nie tylko nagrodzić ich dotychczasowych fanów, ale również zdobyć kolejnych. Dzięki takiemu posunięciu możliwe jest także osiągnięcie znacznego wzrostu sprzedaży oraz umocnienie wizerunku firmy w mediach. Niestety wciąż nie każdy ma świadomość tego, iż Facebook nakłada na organizatorów takich konkursów spore ograniczenia.

Jak się okazuje, nawet znane i cenione przedsiębiorstwa stosują złe praktyki w konkursach na Facebooku, co jest dowodem braku wiedzy na temat obowiązującego prawa oraz konsekwencji jakie mogą je spotkać po naruszeniu określonych zasad. Każdy konkurs, który jest organizowany przy pomocy Facebooka, musi być zgodny z obowiązującym regulaminem tego serwisu, ale niestety nie każdy organizator się z nim zapoznaje. Nie można się zatem dziwić, że wciąż natykamy się na konkursy, które nie tylko są sprzeczne z regulaminem, ale dodatkowo są także niezwykle irytujące dla samych użytkowników.

Jakie błędy w konkursach na Facebooku są zatem najczęstsze?

1. Warunek udostępnienia określonej treści – bardzo częsty błąd, który jest całkowicie niezgodny z regulaminem serwisu. Facebook zastrzega bowiem, iż nie wolno wykorzystywać osi czasu należących do prywatnych osób w ten sposób jako warunku uczestnictwa w konkursie. Jeśli zatem zauważymy komunikat „by wziąć udział w konkursie należy udostępnić post na swojej osi czasu” możemy być pewni, iż jest to praktyka zabroniona

2. Warunek oznaczenia znajomych – podobnie jak w poprzednim punkcie, konieczność oznaczenia znajomych w komentarzach jest również niezgodna z regulaminem. Zabronione jest także publikowanie określonych treści na osiach czasu znajomych, w celu wzięcia udziału w konkursie

3. Regulamin, a raczej jego brak – każdy konkurs powinien posiadać odpowiednio skonstruowany regulamin, dzięki któremu uczestnicy konkursu będą w stanie dokładnie zapoznać się z obowiązującymi zasadami, jego etapami i formą wybrania zwycięzcy. Jest on również ważny dla samego organizatora, gdyż jest podstawą rozwiązywania problemów, w przypadku gdy jakiś uczestnik ma wątpliwości Losowanie – ustawa o grach hazardowych zabrania rozwiązywania konkursów poprzez losowanie zwycięzcy. Aby przeprowadzić taki konkurs potrzebne są określone pozwolenia i zgłoszenie tego faktu do Izby Celnej.

zasady konkursów na facebook

Kim są konkursowicze? Brak zastosowania się do zasad obowiązujących przy organizacji konkursu na Facebooku nie jest dobrym rozwiązaniem, gdyż zamiast osiągnięcia celu marketingowego, przyciągniemy jedynie uwagę konkursowiczów. A kim oni są? Osoby te koncentrują się wyłącznie na zdobyciu konkretnych nagród, biorą udział w niemalże każdym możliwym konkursie i w związku z tym tak naprawdę nie mają zamiaru wiązać się z jakąkolwiek marką. Owszem, dzięki nim konkurs może mieć duże powodzenie, ale brak wygranej, często ich przypadku kończy się wysnuciem oskarżeń o brak uczciwości. Konkursowicze zwykle nie działają sami, namawiają do wymiany głosów i tworzą nawet specjalne grupy dokonujące takich wymian. Często także kupują puste głosy, które pozwalają im wygrać. Unikanie błędów w organizacji konkursu na Facebooku Oczywiście musimy pamiętać, że organizacja konkursu nie zależy wyłącznie od nas, ale jest ona obostrzona zarówno regulaminem jak i prawem obowiązującym w naszym kraju. Aby zatem nie mieć jakichkolwiek problemów, musimy trzymać się ustalonych zasad. Zanim więc ogłosimy wielki konkurs na swoim fanpage’u, najpierw skoncentrujmy się na skonstruowaniu dobrego regulaminu, który warto także pokazać prawnikowi. Dzięki temu będziemy mieć pewność, iż robimy wszystko zgodnie z zasadami. Taki regulamin ochroni nas w razie jakichkolwiek roszczeń ze strony uczestników konkursu. Przemyślane konkursy przyciągną również większą ilość użytkowników, którzy będą faktycznie zainteresowani daną marką, bez niepotrzebnego spamowania. Warto zatem stawiać na jasne i zrozumiałe zasady takich konkursów. Powinniśmy się także zastanowić nad tym jaką nagrodę zaoferujemy uczestnikom konkursu. Nie powinna być ona ani zbyt wysoka, ani zbyt niska w stosunku do trudności zadania, jakie postawimy przed uczestnikami. Konkursy na Facebooku mogą być świetnym sposobem na przyniesienie danej marce sporych korzyści, jeśli oczywiście zadbamy o ich odpowiednią organizację. Zanim zaczniemy, ustalmy zatem cel takiej zabawy i zróbmy wszystko aby go osiągnąć.

Zobacz również