
Marketing mix - poznaj, co kryje się za tym określeniem
Marketing mix, znany też pod nazwą kompozycji marketingowej, to model teoretyczny stosowany do precyzyjnego planowania promocji produktów i usług. Ułatwia on analizę czynników, których optymalizacja jest konieczna do uzyskania pożądanych celów biznesowych. Modeli marketing mix istnieje kilka. Klasyczny model 4P uzupełniony został i poszerzony do popularnego obecnie modelu 7P. Marketing mix przybiera też formę modelu koncentrującego się na kliencie, a zwanego 4C. W dalszej części artykułu przybliżymy, co kryje się za tymi skrótami i jakie są przykłady zastosowania modelu marketing mix.
Klasyczna formuła teorii marketing mix to tak zwane 4P:
- product (pol. produkt),
- promotion (pol. promocja),
- price (pol. cena),
- placement (pol. dystrybucja).
Te 4P to najważniejsze obszary analizy związane z budowaniem skutecznej strategii marketingowej. Taka strategia może opierać się głównie na jednym lub dwóch z tych obszarów. Model marketing mix daje możliwość świadomego wyboru tego zbioru cech, na których promocja biznesu będzie bazować.
Analiza produktu dotyczy cech promowanej oferty, tego, w jaki sposób produkty i usługi są innowacyjne, czym wyróżniają się na tle konkurencji.
Obszar ceny dotyczy właściwej wyceny produktów i usług, biorąc pod uwagę ich wartość, koszty wytworzenia, ceny u konkurencji i siłę nabywczą potencjalnych klientów.
Promocja to wybór właściwych działań reklamowych, wizerunkowych i z zakresu Public Relations.
Z planowaniem dystrybucji produktów i usług związanych jest wiele decyzji, między innymi o tym gdzie sprzedawać, czy sprzedawać online, czy w fizycznych sklepach, czy tu i tu, czy działać lokalnie, a jeśli fizycznie, to jak ten produkt wyeksponować na półce - istnieje tu wiele istotnych czynników, które trzeba wziąć pod uwagę.
Obecnie często stosuje się model marketing mix 7P, gdzie obok wyżej wymienionych obszarów dodaje się:
- people (pol. ludzie) - ta strefa analizy dotyczy dbałości o pracowników, którzy dzięki dobrym warunkom pracy gwarantują wysoką jakość produktów i usług,
- physical evidence (pol. wizualna reprezentacja) - dotyczy wszystkiego, co materialnie kojarzy się z danym biznesem - logo, opakowania, wygląd biura i pracowników, cały wizualny image firmy,
- processes (pol. procesy) - dbałość o wewnętrzne procedury w firmie, które pozwalają na optymalizację oferty i co za tym idzie zwiększenie zysków.
Inną popularną wersją koncepcji marketing mix jest model 4C, gdzie analizuje się działania promocyjne z punktu widzenia potrzeb konsumenta.
4C to:
- customer value (pol. wartość produktu lub usługi dla konsumenta),
- cost (pol. koszt - w tym ujęciu ponoszony przez klienta),
- convenience (pol. wygoda, czyli łatwość dokonania zakupu bądź zamówienia usługi),
- communication (pol. komunikacja, czyli na ile sprawna i pomocna jest obsługa klienta).
Marketing mix - przykłady zastosowania
Marketing mix to teoretyczny konstrukt, który umożliwia dokładne przeanalizowanie cech i czynników związanych z promowaną ofertą.
Przykładem strategii marketing mix opartej na produkcie i promocji są działania firmy Apple. Tworząc elektronikę o świetnych parametrach, dodatkowo oferując urządzenia bazujące na autorskich systemach operacyjnych i kreując wokół produktów bardzo duży szum medialny związany z wprowadzaniem na rynek nowych modeli o coraz doskonalszych funkcjonalnościach - Apple może pozwolić sobie na dyktowanie wysokich cen. Świetny produkt i promocja bazująca na przekazie o elitarności i wyjątkowej jakości oferowanych urządzeń - te dwa obszary modelu marketing mix, na które kładziony jest nacisk dają dużą przestrzeń do dyktowania przez firmę warunków w obszarze cen i dystrybucji.
Podobny model marketing mix, oparty na kreowaniu opinii producenta doskonałej jakości produktów, stosują firmy z branży maszynowej i narzędziowej - Caterpillar i Hilti. Inwestycje w modernizację i stałe innowacje oraz promocja firmy jako lidera w branży, i marki elitarnej - takie działania pozwalają im pozyskiwać i utrzymywać klientów, mimo wysokich cen produktów.
Innym ciekawym przykładem marketingu mix, opartego na produkcie jest marka Victorinox - znany i ceniony producent noży. W ich strategii renoma lidera w branży, firmy z tradycjami, szwajcarskiej, oferującej najwyższą jakość - umożliwia, podobnie jak w poprzednich przypadkach, utrzymywanie wysokich cen na tle konkurencji, bez obawy utraty klientów.
Z kolei dwie marki z całkiem innej branży - Coca-Cola i Red Bull - realizują strategie marketing mix, gdzie nacisk położony jest na dystrybucję gwarantującą łatwy dostęp do ich produktów. Branding obu firm jest bardzo charakterystyczny i wpisany głęboko w pop kulturę, podobnie jest z ich flagowymi kampaniami reklamowymi. Jednak produkty Coca-Coli to raczej codzienne, regularne napoje, podczas gdy Red Bull i cała linia napojów energetycznych oferowana przez markę spełniają szczególną potrzebę klienta - dostarczenie natychmiastowej, dużej dawki energii. Dzięki temu, ze Red Bull jest ikoną napojów energetycznych, może pozwolić sobie na stosunkowo wysokie ceny swoich produktów. Coca-Cola stawia z kolei na ceny umiarkowane, wyceniając się odpowiednio jako produkt, który klienci kupują codziennie i który jest po prostu częścią ich dnia.
Modelowanie strategii marketingowej może przybierać różne formy. Ideą marketingu mix jest to, że model jest uniwersalny, czytelny i przejrzysty. Ułatwia stworzenie spójnej strategii i daje bardzo precyzyjne pojęcie o mocnych i słabych stronach promowanej oferty. Jest to profesjonalne narzędzie, które w rękach rzetelnych profesjonalistów gwarantuje optymalizację marketingu w każdej firmie.
Artykuł partnera
Polecamy
Najnowsze
Jakie są najlepsze praktyki dotyczące tworzenia treści wideo dla płatnych kampanii na YouTube?
Czy zastanawiasz się, jak stworzyć skuteczne reklamy wideo na YouTube? Może zadajesz sobie pytanie, co zrobić, aby Twoje płatne kampanie... [...]
Komentarze (0)