Marketing mix - poznaj, co kryje się za tym określeniem
Marketing mix, znany też pod nazwą kompozycji marketingowej, to model teoretyczny stosowany do precyzyjnego planowania promocji produktów i usług. Ułatwia on analizę czynników, których optymalizacja jest konieczna do uzyskania pożądanych celów biznesowych. Modeli marketing mix istnieje kilka. Klasyczny model 4P uzupełniony został i poszerzony do popularnego obecnie modelu 7P. Marketing mix przybiera też formę modelu koncentrującego się na kliencie, a zwanego 4C. W dalszej części artykułu przybliżymy, co kryje się za tymi skrótami i jakie są przykłady zastosowania modelu marketing mix.
Klasyczna formuła teorii marketing mix to tak zwane 4P:
- product (pol. produkt),
- promotion (pol. promocja),
- price (pol. cena),
- placement (pol. dystrybucja).
Te 4P to najważniejsze obszary analizy związane z budowaniem skutecznej strategii marketingowej. Taka strategia może opierać się głównie na jednym lub dwóch z tych obszarów. Model marketing mix daje możliwość świadomego wyboru tego zbioru cech, na których promocja biznesu będzie bazować.
Analiza produktu dotyczy cech promowanej oferty, tego, w jaki sposób produkty i usługi są innowacyjne, czym wyróżniają się na tle konkurencji.
Obszar ceny dotyczy właściwej wyceny produktów i usług, biorąc pod uwagę ich wartość, koszty wytworzenia, ceny u konkurencji i siłę nabywczą potencjalnych klientów.
Promocja to wybór właściwych działań reklamowych, wizerunkowych i z zakresu Public Relations.
Z planowaniem dystrybucji produktów i usług związanych jest wiele decyzji, między innymi o tym gdzie sprzedawać, czy sprzedawać online, czy w fizycznych sklepach, czy tu i tu, czy działać lokalnie, a jeśli fizycznie, to jak ten produkt wyeksponować na półce - istnieje tu wiele istotnych czynników, które trzeba wziąć pod uwagę.
Obecnie często stosuje się model marketing mix 7P, gdzie obok wyżej wymienionych obszarów dodaje się:
- people (pol. ludzie) - ta strefa analizy dotyczy dbałości o pracowników, którzy dzięki dobrym warunkom pracy gwarantują wysoką jakość produktów i usług,
- physical evidence (pol. wizualna reprezentacja) - dotyczy wszystkiego, co materialnie kojarzy się z danym biznesem - logo, opakowania, wygląd biura i pracowników, cały wizualny image firmy,
- processes (pol. procesy) - dbałość o wewnętrzne procedury w firmie, które pozwalają na optymalizację oferty i co za tym idzie zwiększenie zysków.
Inną popularną wersją koncepcji marketing mix jest model 4C, gdzie analizuje się działania promocyjne z punktu widzenia potrzeb konsumenta.
4C to:
- customer value (pol. wartość produktu lub usługi dla konsumenta),
- cost (pol. koszt - w tym ujęciu ponoszony przez klienta),
- convenience (pol. wygoda, czyli łatwość dokonania zakupu bądź zamówienia usługi),
- communication (pol. komunikacja, czyli na ile sprawna i pomocna jest obsługa klienta).
Marketing mix - przykłady zastosowania
Marketing mix to teoretyczny konstrukt, który umożliwia dokładne przeanalizowanie cech i czynników związanych z promowaną ofertą.
Przykładem strategii marketing mix opartej na produkcie i promocji są działania firmy Apple. Tworząc elektronikę o świetnych parametrach, dodatkowo oferując urządzenia bazujące na autorskich systemach operacyjnych i kreując wokół produktów bardzo duży szum medialny związany z wprowadzaniem na rynek nowych modeli o coraz doskonalszych funkcjonalnościach - Apple może pozwolić sobie na dyktowanie wysokich cen. Świetny produkt i promocja bazująca na przekazie o elitarności i wyjątkowej jakości oferowanych urządzeń - te dwa obszary modelu marketing mix, na które kładziony jest nacisk dają dużą przestrzeń do dyktowania przez firmę warunków w obszarze cen i dystrybucji.
Podobny model marketing mix, oparty na kreowaniu opinii producenta doskonałej jakości produktów, stosują firmy z branży maszynowej i narzędziowej - Caterpillar i Hilti. Inwestycje w modernizację i stałe innowacje oraz promocja firmy jako lidera w branży, i marki elitarnej - takie działania pozwalają im pozyskiwać i utrzymywać klientów, mimo wysokich cen produktów.
Innym ciekawym przykładem marketingu mix, opartego na produkcie jest marka Victorinox - znany i ceniony producent noży. W ich strategii renoma lidera w branży, firmy z tradycjami, szwajcarskiej, oferującej najwyższą jakość - umożliwia, podobnie jak w poprzednich przypadkach, utrzymywanie wysokich cen na tle konkurencji, bez obawy utraty klientów.
Z kolei dwie marki z całkiem innej branży - Coca-Cola i Red Bull - realizują strategie marketing mix, gdzie nacisk położony jest na dystrybucję gwarantującą łatwy dostęp do ich produktów. Branding obu firm jest bardzo charakterystyczny i wpisany głęboko w pop kulturę, podobnie jest z ich flagowymi kampaniami reklamowymi. Jednak produkty Coca-Coli to raczej codzienne, regularne napoje, podczas gdy Red Bull i cała linia napojów energetycznych oferowana przez markę spełniają szczególną potrzebę klienta - dostarczenie natychmiastowej, dużej dawki energii. Dzięki temu, ze Red Bull jest ikoną napojów energetycznych, może pozwolić sobie na stosunkowo wysokie ceny swoich produktów. Coca-Cola stawia z kolei na ceny umiarkowane, wyceniając się odpowiednio jako produkt, który klienci kupują codziennie i który jest po prostu częścią ich dnia.
Modelowanie strategii marketingowej może przybierać różne formy. Ideą marketingu mix jest to, że model jest uniwersalny, czytelny i przejrzysty. Ułatwia stworzenie spójnej strategii i daje bardzo precyzyjne pojęcie o mocnych i słabych stronach promowanej oferty. Jest to profesjonalne narzędzie, które w rękach rzetelnych profesjonalistów gwarantuje optymalizację marketingu w każdej firmie.
Artykuł partnera
Polecamy
Najnowsze
Jak dobrać rozmiar pierścionka zaręczynowego?
Rozważania nad wyborem pierścionka zaręczynowego to wyjątkowy, romantyczny moment w życiu każdej pary. Jednak, by stał się on absolutnie... [...]
Komentarze (0)