Snapchat – nowe narzędzie dla polskich marek?

Snapchat jest na chwilę obecną jedną z najpopularniejszych aplikacji na smartfony. Podobnie jak wiele innych, był znany i popularny przez dłuższy czas na Zachodzie, zaś jego wartość zaczynamy obecnie coraz bardziej doceniać w Polsce. Wydaje się jednak, że jest to narzędzie jedynie dla "przeciętnych" użytkowników, ewentualnie gwiazd YouTube czy słynnych blogerów. Faktycznie, niektóre profile stale śledzi nawet 100 tysięcy widzów, co zapewnia spory zasięg i możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Trudno zatem dziwić się temu, że w wielu krajach jego wielki potencjał dawno już poznali przedsiębiorcy.

Również wśród polskich firm stale rośnie liczba takich, które reklamują się za pomocą tej aplikacji – i to z doskonałymi efektami. Snapchat jest aplikacją o tak prostym działaniu, że wielu nieobeznanych z tematem ludzi nie może wręcz uwierzyć, w jaki sposób zdobyła ona tak wielką popularność. Zakładamy tam konto, a następnie możemy przesyłać wszystkim znajomym zdjęcia lub krótkie filmiki. Warunek jest jeden – znajomy po zobaczeniu naszego zdjęcia ma tylko 10 sekund na jego zapisanie lub polubienie; po tym czasie zostaje ono automatycznie usunięte. Wydawać by się mogło, że aplikacja nie jest zbyt przydatna. Przecież od dzielenia się takimi materiałami ze znajomymi jest chociażby Facebook czy inne, popularne portale społecznościowe. A jednak – Snapchat cieszy się ogromną popularnością, a na całym świecie korzystają z niego już setki tysięcy ludzi. Mało tego, dla wielu firm jest to doskonałe narzędzie reklamowe. Umiejętne wykorzystanie go w działaniach marketingowych może przynieść naprawdę świetne efekty.

Snapchat jest świetnym narzędziem do przekazywania krótkich, szybkich informacji. Firmy mogą tę możliwość wykorzystywać na wiele różnych sposobów. Świetnie nadaje się to do pokazywania ciekawych filmików czy zdjęć przedstawiających funkcjonowanie danego przedsiębiorstwa; nawet krótka treść reklamowa która "wyskakuje" użytkownikowi na smartfonie może zwiększyć popularność danej marki. Ponadto, ogromną popularnością cieszą się organizowane na Snapchacie konkursy dla klientów. Nagranie krótkiego filmiku zgodnie z wymogami takiego konkursu – oczywiście, koniecznie trzeba w nim zamieścić motyw reklamowanej marki – i wrzucenie go na Snapchat`a to świetny sposób na promocję i przyciągnięcie do siebie nowych klientów. Wyraźnie widać, że polskie marki przejawiają coraz większe zainteresowanie reklamą za pośrednictwem tej aplikacji. Trzeba też przyznać, że coraz lepiej im to wychodzi. Oczywiście, daleko nam jeszcze pod tym względem do niektórych zachodnich krajów, ale tam Snapchat jest znany znacznie dłużej i wykorzystywany o wiele powszechniej – trudno zatem dziwić się temu, że tamtejsi przedsiębiorcy wypracowali już nieco bardziej rozwinięte sposoby wykorzystywania tej aplikacji.

snapchat w biznesie

Przykładem bardzo nowatorskiego stosowania takich narzędzi jest Heineken, który na jednym z festiwali w USA zorganizował – trzeba przyznać – genialną kampanię reklamową. Na festiwalu, oprócz zapowiedzianych artystów, odbywało się również kilka koncertów "niespodzianek", o których nikt wcześniej nie wiedział. Heineken urządził konkurs, który polegał na odgadywaniu nazw zespołów grających na scenie i zamieszczaniu filmików z odpowiedziami właśnie na Snapchacie. W konkursie mogli brać udział jedynie ci użytkownicy, którzy byli fanami marki w tej aplikacji – na jej profilu zamieszczano bowiem wskazówki, konieczne do udzielenia poprawnej odpowiedzi. Jedną z polskich marek które jako pierwszy wykorzystały te możliwości w podobny sposób było H&M. Niedawno marka urządziła ciekawą kampanię reklamową. Na swoim profilu na Snapchacie umieszczała krótkie filmiki zawierające wskazówki na temat miejsc, w których ukryte są bilety na zamkniętą, organizowaną przez nią imprezę. Klienci przy takich kampaniach bawią się doskonale i muszą wykazać się sporym zaangażowaniem. Nie zauważają nawet, że jest to swego rodzaju forma reklamy. Takie działania nie tylko skutecznie przyciągają do marki sporo nowych klientów, ale również budują bardzo pozytywny wizerunek przyjaznej firmy, która potrafi zapewnić swoim klientom nie tylko produkty o wysokiej jakości i dla której liczy się także dobra zabawa.

Wcześniej podawaliśmy co prawda przykłady gigantów w swoich branżach. Nie oznacza to jednak, że z reklamy na Snapchacie mogą korzystać jedynie wielkie firmy – jest to świetna propozycja również dla mniejszych przedsiębiorców. Ta z pozoru banalna aplikacja skrywa w sobie mnóstwo ciekawych możliwości, a liczba sposobów jej wykorzystywania w reklamie jest wręcz nieograniczona. Wiele zależy tu oczywiście od naszej kreatywności, ale pomysłowe osoby zawsze znajdą sposób na to, aby przyciągnąć w taki sposób do swojej firmy nowych klientów. W każdym przypadku reklama na Snapchacie to nie tylko przekazanie innym informacji na temat swoich produktów czy usług. To przede wszystkim świetna zabawa, w którą klienci muszą mocno się zaangażować. Statystyki pokazują, że wykorzystywanie Snapchata w celach reklamowych znacznie zwiększa sprzedaż i pomaga w budowaniu bardzo pozytywnego, nowoczesnego wizerunku firmy. Może zatem czas samemu pomyśleć o takiej reklamie? Zwłaszcza, że póki co w Polsce nadal jest to swego rodzaju nowość, wciąż mamy zatem spore szanse na wyprzedzenie pod tym względem konkurencji.

Zobacz również