Jak powinna wyglądać kampania content marketingowa?

Content marketing na stałe zagościł na polskim rynku internetowym – w ten sposób promują się instytucje finansowe, producenci sprzętu domowego, a nawet prawnicy i lekarze..Nie ma co się dziwić, gdyż jest to bardzo atrakcyjna forma reklamy, która otwiera wiele możliwości dla reklamodawcy. Content marketing ma wymiar marketingowy i PR-owy, a dodatkowo bierze udział w pozycjonowaniu, zatem jest działaniem kompleksowym i uniwersalnym. Żeby jednak wszystkie te warunki zostały spełnione, należy dochować pewnych podstawowych standardów jakościowych. Oto one.

PRZEDE WSZYSTKIM – TYTUŁ

Ciekawy tytuł to absolutna podstawa skutecznego content marketingu. Gdy przeglądamy jakiekolwiek strony, to artykuły wybieramy po tytułach, a nie treści. Nawet najlepszy tekst może zostać pominięty, jeżeli tytuł nie przykuwa uwagi internauty. Najlepiej jeżeli jednocześnie jest chwytliwy i merytoryczny – czyli w ciekawy sposób informuje o tym, o czym jest artykuł. Nie jest to łatwa sztuka, jednak da się wypracować pewne schematy, które zawsze działają. Przykłady?

Postawienie pytania, na które odpowiedź jest w treści (Jak zrobić? Dlaczego warto…?)

Zaciekawienie tajemnicą, sekretem (Znamy sposoby na…)

Poradnik, lista porad (Poznaj 5 sposób na…, Jak w trzech krokach…)

Sensacja, odkrycie (W końcu się udało!...)

Obietnica (W tym artykule dowiesz się jak skutecznie…)

Content Marketing

TREŚĆ, FORMA, ZAANGAŻOWANIE

Gdy zaciekawimy czytelnika tytułem, musimy oczywiście sprezentować mu dobrą treść. W końcu content marketing to nic innego jak „marketing treści”, zatem należy odpowiednio zadbać o jej jakość, ale także układ. Pamiętaj, by dochować wszelkich standardów dziennikarskich, czyli na początku wyjaśniać ogólną problematykę tekstu, a następnie wchodzić w szczegóły i zacząć wszystko wyjaśniać.

Sama treść artykułu sponsorowanego może mieć dowolną formę, jednak najlepiej sprawdzają się komentarze eksperckie i wypowiedzi specjalistów. Nic tak nie nadaje powagi i rzetelności treściom, jak sygnowanie ich jakimś szanowanym stanowiskiem. Pamiętaj, że content marketing to nie tylko teksty pisane, to także krótkie filmiki wideo, na których może wypowiadać się ekspert. Wykorzystaj to! Wystarczy kamera, mikrofon i osoba, która zna się na rzeczy.

Pamiętaj, że marketing treści musi opierać się na silnych relacjach z czytelnikiem, zatem powinien on być nie tylko rzetelny i wiarygodny, ale także przystępny. Do tego warto zadbać, by materiały pojawiały się regularnie, najlepiej w tych samych miejscach. Internauci przywiązują się do takich paneli, do których mogą co jakiś czas wrócić i zasięgnąć nowych informacji.

OBRAZKI

Kwestia odpowiednich grafik jest często pomijana, a jest to wielki błąd. Tzw. „wzrokowcy” dużo większą uwagę zwrócą na obrazek niż na tytuł czy lead. Zaciekawić obrazkiem to prawdziwa sztuka, jednak wystarczy dochować pewnych standardów, a z pewnością dojdziesz w tym do perfekcji. Przede wszystkim obrazek musi być adekwatny do tematu i treści – związek musi być jasny, choć oczywiście przedstawiony w dowolny, najlepiej dowcipny sposób. Pamiętaj też, by zdjęcia były w dobrej jakości i były oryginalne. Nie wybieraj pierwszej lepszej grafiki z internetu, bo prawdopodobnie w tym samym czasie kolejne dwie firmy właśnie umieściły ją w swoich artykułach… Użyj wyobraźni i włóż w to trochę serca!

SOCIAL MEDIA

Nieodłączny element kampanii content marketingowej. Jeżeli tylko masz możliwość – chwal się, promuj, udostępniaj, komentuj. Gdzie tylko się da! Marketing treści znakomicie czuje się na portalach społecznościowych, gdyż bezpośrednio trafia do internautów. Facebook, twitter, LinkedIn… Wszystko działa na Twoją korzyść, pod warunkiem, że odpowiednio to wykorzystasz. Nie zapominaj także o promowaniu treści. Czasami naprawdę warto zainwestować kilkanaście-albo nawet kilkaset złotych-by wypromować treść.

LOKOWANIE PRODUKTU? OSTROŻNIE!

Artykuły sponsorowane z założenia mają promować jakiś produkt czy konkretną usługę – owszem. Czy oznacza to jednak, że mamy na siłę zmuszać czytelnika do zakupu odkurzacza? Wręcz przeciwnie. Content marketing to wysublimowana forma reklamy i trzeba dochować wszelkich starań, by tak pozostało! Jego fundamentem jest szacunek dla klienta, objawiający się w informowaniu, a nie nakazywaniu. Nie chcesz przecież odstraszać, a zachęcać do zapoznania się z ofertą. Zaprezentuj internaucie swoją usługę, jednak daj mu wybór. Poleć swój produkt, ale nie namawiaj. Słowem – traktuj go tak, jak sam chciałbyś być traktowany jako konsument.

CZYTAJ, ŚLEDŹ, WYKORZYSTUJ

Marketing treści to strategia długoterminowa i warto podejść do niej z dużą dozą profesjonalizmu. Nie można spodziewać się efektów od razu, ani poddawać się w pierwszej fazie kampanii. Należy także śledzić wszelkie newsy z nim związane – a dzieje się dużo, gdyż content marketing bardzo prężnie się rozwija. Powstają nowe kanały komunikacyjne, ale także nowe możliwości technologiczne, takie jak np. video 360 stopni. Bądź na bieżąco z nowinkami i stosuj się do powyższych porad, a z pewnością Twoje działania contentowe będą skuteczne.

 

Zobacz również