Konstruując strategie komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa jeszcze nigdy nie miały do wyboru tak wielu narzędzi i opcji działania. Na co postawić? Czy w dotarciu do klienta sprawdzą się emocje i pozytywny przekaz wynikający z działań public relations? A może lepiej skupić się na chłodnej strategii pozycjonowania?
"Reklama jest dźwignią handlu" - jeszcze jakiś czas temu, hasło to zawierało w sobie sens i wszystkie rodzaje działań marketingowych podejmowanych przez większość przedsiębiorstw. I to niezależnie od ich skali czy branży w jakiej działają. Przez lata uważano bowiem, że wystarczy odpowiednio zaprezentować klientom produkty czy usługi, aby wzbudzić popyt i w konsekwencji je sprzedać.
Dziś to o wiele za mało. Bez wsparcia nowoczesnych technik oraz narzędzi komunikacji i dotarcia do klienta (i to nie byle jakiego klienta, ale takiego, który potencjalnie jest zainteresowany konkretnym produktem) - nawet najlepsza i najbardziej atrakcyjna reklama nie wystarczy. Jej niezbędnym uzupełnieniem są więc działania public relations i przemyślana aktywność w sieci oparta na odpowiedniej optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych (pozycjonowanie, SEO). Tylko one - konsekwentnie i mądrze prowadzone, pozwolą na zbudowanie silnej i rozpoznawalnej marki, bezproblemową, sprawną komunikację z klientami, a także zapewnią długotrwałe dobre wyniki sprzedażowe.
Działania PR pozwalają zadbać o dobry wizerunek firmy i produktów, które oferuje. To długofalowe budowanie relacji z klientami, ich przywiązania do marki, lojalności i zaufania. Opierają się one głównie na emocjach i grą nimi - wzbudzaniu pozytywnych konotacji i skojarzeń, tworzeniu pożądanego obrazu firmy, jej otoczenia i portfolio.
Z kolei SEO emocji jest pozbawione kompletnie. To szereg działań i procesów opartych na prostych mechanizmach, a mających na celu takie skonstruowanie strony internetowej, by łatwo było ją znaleźć w wyszukiwarce. A dokładniej - aby zajmowała jak najwyższą pozycję w wynikach organicznych internetowych wyszukiwarek dla wybranych słów i fraz kluczowych
- Warto przy tym pamiętać, że obu tych form - działań public relation i optymalizacji stron, nie należy traktować jako alternatywę (albo PR, albo SEO), ale jako działania wzajemnie uzupełniające się. Jak zawsze, przygotowując strategię działań i w tej kwestii należy znaleźć złoty środek i zadbać o równowagę. Z jednej strony należy zatroszczyć się o treść przekazu - przemyśleć co i jak chcemy komunikować na zewnątrz - do mediów i konsumenta. Z drugiej zaś - zadbać o narzędzie, tak by nasz klient w ogóle mógł natknąć się na te informacje na naszej witrynie. - mówi Iwona Michalczyk dyrektor zarządzająca w agencji public relations Garden of Words.
Materiał zewnętrzny
Polecamy
Najnowsze
Jaki telewizor 55 cali wybrać? Ranking telewizorów 55 cali marki Samsung
Telewizor 55 cali jest obecnie jednym z chętniej wybieranych rozmiarów. Nic dziwnego, jest to przekątna, która sprawdzi się zarówno w... [...]
Komentarze (0)