Automatyzacja marketingu w e-commerce

Automatyzacja w marketingu online to trend, który w najbliższym czasie będzie dominował i wyznaczał reguły działania, nie tylko w e-commerce. Już dziś wiele narzędzi bazuje na rozwiązaniach, znacząco usprawniających i ułatwiających prowadzenie sklepu internetowego oraz komunikację z klientami. Warto się im przyjrzeć.

Automatyzacja w e-commerce

Całkowita automatyzacja procesu technologicznego to cel, który przyświecał zawsze inżynierom w wielu dziedzinach. Podobnie sprawa wygląda w marketingu online. Wiele rozwiązań, które dziś marki powszechnie wykorzystują w komunikacji marketingowej z klientami, bliska jest pełnej automatyzacji, nawet gdy opiera się na narzędziach znanych od dawna (automatyzacja kampanii e-mail marketingowych). Wysoki poziom zaawansowania w tej dziedzinie nie byłby możliwy, gdy nie rozwój technologii. Pomimo popularności zupełnie nowych kanałów w komunikacji, takich jak serwisy społecznościowe (ostatnio Snapchat bije rekordy, nawet kancelaria Premiera RP uruchomiła własne konto), stary dobry e-mail to sposób pozwalający przy zaangażowaniu niewielkich środków dotrzeć do dużej grupy odbiorców. Jednak jego skuteczność zależy od stopnia personalizacji biuletynu. To, co kiedyś było zarezerwowane dla globalnych firm, dziś dostępne jest niemal dla każdego. Każda firma może skorzystać z aplikacji usprawniających proces indywidualizacji i rozsyłania informacji do klientów. Jednak, aby myśleć o automatyzacji działań w zakresie komunikacji marketingowej, konieczna jest szeroka baza teleadresowa.

content marketing

Poniżej prezentujemy kilka prostych przykładów automatyzacji marketingu w e-commerce, które mogą się przyczynić do odniesienia sukcesu.

  1. Spersonalizowana wiadomość powitalna to sposób na wywołanie dobrego wrażenia. Powinna być generowana automatycznie do każdego nowego czytelnika, nie później niż trzy dni od daty rejestracji. Warto pamiętać, że klient będzie zadowolony, kiedy podziękujemy mu za subskrypcję naszego Newslettera. To także okazja do pozyskania dodatkowych informacji dotyczących zainteresowań i oczekiwań odbiorcy biuletynu. Dobry efekt daje wysłanie wraz z pierwszym listem kuponu rabatowego. Oczywiście pierwszy e-miał powinien być zaprojektowany według obowiązującej identyfikacji wizualnej marki.
  2. Spersonalizowane propozycje produktowe – eksperci wskazują, że im bardziej oferta dopasowana jest do zainteresowań i potrzeb abonenta, tym lepszy współczynnik konwersji. Współcześnie dostępne narzędzie online umożliwiają rozsyłanie spersonalizowanych biuletynów na podstawie pozyskanych danych (według płci, wieku, miejsca zamieszkania itp.).
  3. Wiadomość transakcyjne – każdy klient lubi wiedzieć, na jakim etapie jest proces zakupowy. Chce wiedzieć, nie tylko czy zamówienie zostało przyjęte, ale czy zostało oddane do realizacji i chce znać bardzo przybliżoną datę otrzymania przesyłki. Tego rodzaju wiadomość umożliwiają zbudowania zaufania na linii sklep – klient. Najlepszy skutek w tym zakresie można osiągnąć, gdy maile wysyłane z biura obsługi klienta będą spersonalizowane.
  4. Kampanie lojalnościowe – nie od dziś wiadomo, że największym skarbem dla sklepu są klienci, którzy chcą nieustannie korzystać z jego oferty. Przy pomocy spersonalizowanych wiadomości rozsyłanych automatycznie można znacznie podnieść poziom lojalności. Na przykład po każdym zakupie do klienta powinien być generowany e-mail z kuponem rabatowym i zaproszeniem do kolejnego odwiedzenia naszej strony. Można także katalogi i kupony rozsyłać przy okazji różnego rodzaju świąt i wydarzeń. W tym zakresie liczy się kreatywność (drogerie internetowe na masową skalę już rozsyłają kupony rabatowe na Dzień Kobiet). Także szeroko stosowanym rozwiązaniem jest rozsyłanie próbek z okazji kolejnych urodzin klienta.
  5. Zaproszenie do recenzji – przy pomocy automatycznie rozsyłanych spersonalizowanych komunikatów można zmotywować klientów do wystawienia firmie recenzji  w aspekcie poziomu obsługi i jakości produktów. Jednak z ilości przypominających wiadomości nie można przesadzać, warto się ograniczyć do dwóch – trzech.
  6. Wiadomości przypominające – spersonalizowana wiadomość to także sposób na reaktywację klienta.

Nowoczesne technologie pozwalają obecnie na wysoki poziom automatyzacji zarówno działań związanych z procesem zakupowym, jak i marketingiem. Usprawniają nie tylko kontakt z klientem, ale pozwalają w pełni zautomatyzować komunikację marketingową. Wiele sklepów internetowych cierpi na deficyt treści, a te jak powszechnie wiadomo, decydują o pozycji w wynikach wyszukiwania na frazy związane z profilem działalności sklepu. Obecnie każdy sklep może szybko i sprawnie (z pozycji jednego panelu) zamówić opisy produktów lub promocyjne artykuły sponsorowane i zlecić ich publikację, nie tylko w mediach internetowych. Przykładem jest choćby agencja marketingowa Brand.ceo automatyzująca działania marketingowe z zakresu Content Marketingu. Przy jej pomocy można kompleksowo zarządzać kampaniami wizerunkowymi i sprzedażowymi online.

Podsumowanie

Automatyzacja to sposób nie tylko na zwiększenie skuteczności, ale przede wszystkim na oszczędność środków. Dzięki zleceniu dużej części działań marketingowych „automatycznemu pilotowi” właściciele biznesów internetowych mogą skupić się na ich rozwoju.

 

 

Zobacz również